Sayfalar

4 Ağustos 2012 Cumartesi

Oyunlaştırma ( Gamification )

İnsanlar, yapması gerekip de yapmak istemedikleri şeylere biraz oyun, eğlence katılınca, bu şeyleri zevkle yapabilmektedirler. Bunun en basit örneklerini çocuklarda görmemiz mümkündür. Çocuklara yaptırmak istediğimiz şeyleri birer oyuna çevirdiğimizde onların da bu oyuna katıldıklarını görebilmekteyiz.




Benzer şekilde yetişkinler için de yaptırılmak istenen şeyler "oyunlaştırıldığında" istenilen amaca ulaşıldığını aşağıdaki örneklerde görebilmekteyiz:

Piyano Merdiven
Yürüyen merdiven dururken, normal merdivenden böyle yürütülür:


Dünya'nın En Derin Çöp Kutusu
Parktaki çöpler çöp kutusuna böyle attırılır:




Hız Kamerası Piyangosu
Sürücülerin trafik kurallarına uyması böyle sağlanır:




Atık Şişe Toplama Kutusu Oyunu
Atık şişeler toplama kutusuna böyle attırılır:



Genel olarak oyunlaştırma ( gamification ) kavramı; “oyun dışı uygulamalarda oyun öğelerini kullanmak” şeklinde özetlenebilmektedir. Kullanım amacı ise aslında oyunlara ait olduğu kabul edilen farklı unsurları kullanarak, normalde yeterince çekici olmayan süreçleri daha eğlenceli hale getirmek ve kullanıcılara ekstra motivasyon sağlayabilmek. Oyunlaştırma normal şartlarda sadece mantıkla değerlendirilen işlemlerin içine duygusal motivasyonlar katmayı sağlıyor. Bir anlamda kullanıcılardan beklenen işlemleri gerçekleştirmeleri için karşılığında onlara duygusal bir ödül vererek ikna etmeyi hedefliyor.

Oyunlaştırmayı ürün veya hizmetlerinde kullanan firmalar tüketicileri için ek motivasyon sağlayabilmektedirler. Ama motivasyon oyunlaştırmanın tek faydası değil. Oyunlaştırmanın oluşturacağı duygusal etkiler arasında en önemlilerinden biri oyuncunun ürün veya hizmet ile arasında bir duygusal bağ kuruyor olması. Yani oyunlaştırma marka ile kullanıcıların uzun vadeli duygusal bir bağ (örneğin marka sadakati) kurmasını sağlamak için çok faydalı bir araç olabilmektedir.




Yararlanılan Kaynaklar:
Oyunu Yeniden Keşfetmek: Oyunlaştırma
Pixelplus başkanı Giray Kavazoğlu ile ‘oyunlaştırma’ üzerine
Oyunlaştırma (Gamification)
Oyunlaştırma ve yeni fırsatlar
Gamification Wiki


ali kemal taşçı

Hiç yorum yok: